Tuesday, February 22, 2011

titik HItaM dalam keHidUpan KaMI

Hari ini selesai sudah mesyuarat tepat pukul 2.15 petang aku terus balik ke rumah.....tiba di rumah, nasi sudah terhidang....aku pun apalagi terus makan dengan huosemate......yam..yam....sedap betul menu hari ini..nasi putih, ikan masak tiga rasa dan sambal belacan.....sambil menikmati makanan, kami mengulas semula mengenai mesyuarat tadi....apa yang pasti esok waktu pagi PNP tidak berjalan kerana ada latihan merentas desa....selepas waktu rehat, PNP berjalan semula....selesai makan, kami pun menonton tv....tiba-tiba pintu rumah kami diketuk. apabila pintu dibuka, kelihatan pengawal keselamatan sekolah, memberitahu ibubapa pelajar sekian ingin berjumpa dengan cikgu ...........di pondok.

Lebih kurang 20 minit, housemate aku pulang ke rumah dengan keadaan yang agak tegang....aku bertanya dan beliau berkata 3 orang bapa tadi telah memarahinya kerana mencili mata anak mereka...padahal kejadian tersebut tidak pernah berlaku pun....aku saksinnya...perkara sebegini tidak wujud disini....kejam sungguh anak-anak didikan kami...selepas kami berborak, cikgu ........ ke pejabat asrama untuk berjumpa dengan penyelia dan menceritakan apa yang berlaku tadi dan perkara-perkara yang telah berlaku seminggu yang lepas...

Belum reda lagi perkara tadi, tengah asyik kami minum petang, pengawal keselamatan sekali lagi mengetuk pintu rumah kami dan menyatakan ibu-ibu kepada murid tadi ingin berjumpa dengan cikgu.......
perjumpaan kali ini bukan dengan cikgu....... sahaja, aku pun ikut turut serta....bahkan penyelia, warden pun ada sekali....belum sempat lagi kami bertanya, ibu tersebut terus menyerang cikgu......dengan ayat-ayat yang cukup pedas sekali....Adakah itu dinamakan ADAT & TERTIB....memang kaum itu cukup kurang dalam banyak hal....sama seperti anak-anak mereka...memang tiada ADAT...suasana agak tegang.....hampir mencetuskan pergaduhan....nasib baik ada penyelia yang meleraikan.

No comments:

Post a Comment